Kotipizza

Kotipizzan kotijoukot

Nollasta 300 000 kanta-asiakkaaseen vuodessa!

Lähtötilanne

Viime vuosina alustatalouden toimijoiden kilpailu on kiristynyt radikaalisti ja se uhkasi myös Kotipizzan markkina-asemaa. Kotiin tilattavan ravintolaruoan tarjoama kasvoi räjähdysmäisesti ja tilaamisesta tuli sekä halpaa että trendikästä.

Uudessa tilanteessa Kotipizzalla havahduttiin etteivät he tunteneet asiakkaitaan riittävän hyvin – keitä ja millaisia asiakkaat ovat, mikä heitä motivoi tai mikä kasvattaa heidän lojaliteettiaan.

Haaste

Kuinka vastata kiristyneeseen kilpailutilanteeseen ja kasvattaa asiakkaiden lojaliteettia sekä ohjata asiointi nykyistä voimakkaammin verkkoon, Kotipizzan omaan verkkokauppaan.

Näkemys

Kotipizzan ei ollut kannattavaa lähteä mukaan alustatalouden toimijoiden aggressiiviseen hintakilpailuun tai passiiviseen bonuspisteiden kartuttamiseen. Sen sijaan Kotipizza lähti tutkimaan oman kanta-asiakkuusohjelman perustamista.

Ohjelman keskiöön syntyi pizzapyörä, jota pyöräyttämällä oli mahdollista voittaa palkintoja. Lisäksi jokaisesta verkkokaupan tilauksesta sai kerättyä virtuaalisia pizzaslaisseja, joiden avulla ansaitsi ilmaista pizzaa.

Ratkaisu

Tammikuussa 2021 lanseerasimme Kotipizzan oman lojaliteettiohjelman: 

Kotipizzan Kotijoukot – maan maistuvin kanta-asiakkuus.

 Ilmeessä tuotiin esiin Kotijoukkojen pizzapyörä, pelivaluuttana toimivat pizzaslaissit sekä koko runsas erilaisten palkintojen kirjo.

Tulokset

Kotijoukkoja ei rummutettu omilla kampanjoinnilla massamedioissa vaan pääpaino oli display- ja somemainonnassa sekä digitaalisissa mainospinnoissa. Lisäksi tunnettuuden varmistamiseksi päämediana toimi monimuotoinen ohjelmayhteistyö Nelonen Median The Voice of Finlandin kanssa. 

Vuoden aikana luku oli kasvanut nollasta yli 300 000.

Vuoteen 2020 verrattuna verkkokauppatilausten määrä kasvoi peräti 65 % ja verkkokaupan myynti 62 %. 

Verkkokaupan kasvu näkyi myös ketjun keskiostoksen 6,5 % kasvuna ja Kotipizza-ketjun kokonaismyynnin kasvu oli muikeat +8,8 %.

Nyt kolmannes suomalaisista tuntee Kotijoukot.

Haluatko kuulla casesta lisää?

Minna Järvenpää

minna.jarvenpaa@n2.fi

050 395 6133